China Expo Poland 2013
patronat nad targami
Po raz już trzeci zorganizowane targi to największe tego typu wydarzenie biznesowe w Polsce, a my jako klub też już po raz trzeci objęliśmy je swoim patronatem, w tym roku wspólnie z magazynem przedsiębiorcy@eu. Do Warszawy przyjechało w tym roku ponad dwustu producentów i eksporterów, by w hali ogromnej, przypominające lotniczy hangar hali MT Polska zaprezentować swoją ofertę i poszukiwać partnerów handlowych.
Organizatorami targów są, tak, jak w poprzednich edycjach, Międzynarodowe Targi Polska (właściciel hali targowej, w której targi sie odbędą) oraz biuro podróży, China Town Travel. Na razie nie musieliśmy korzystać z jego usług, bo zainteresowani nawiązaniem z nami kontaktu i znalezieniem partnerów handlowych przedsiębiorcy z Chin sami przyjechali do Warszawy. Jeśli jednak udało się nam je nawiązać, zapewne nie unikniemy rewizyty.
Moto in China
Nowością tej edycji był rozbudowany sektor motoryzacyjny, w którym zaprezentowano części, akcesoria do aut i motocykli oraz skutery. Dużym zainteresowaniem cieszyło się stoisko producenta aut elektrycznych, który w Polsce poszukuje kontrahenta, a sprzedaje już swoje auta we Włoszech. Atutem tych aut jest stosunkowo niewysoka cena (od 8,5 do 13 tys. USD w zależności od modelu) w porównaniu do cen aut elektrycznych oferowanych przez europejskich czy japońskich producentów. Polskich przedsiębiorców próbowali zainteresować swoimi produktami również producenci artykułów wyposażenia wnętrz, oświetlenia, odzieży i obuwia.
Biznes in China
Targom towarzyszył też szereg praktycznych konferencji dla firm zainteresowanych współpracą biznesową z chińskimi producentami. Eksperci udzielali wskazówek na temat importu z Chin, ale też prowadzenia tam działalności. Radzili jak sprawdzić chińskiego kontrahenta i jak zapewnić sobie finansowanie. Omawiano też kwestę transportu, rozliczeń finansowych a także różnic kulturowych i ich znaczenia w interesach z Chińczykami.
Kultura in China
Poza częścią biznesową, podczas targów miało miejsce szereg wydarzeń nawiązujących do kultury i tradycji Państwa Środka. Odbywały się pokazy teatralne, występy wokalne i taneczne. Omówiono zagadnienia chińskiej astrologii, medycyny i historii kaligrafii. Nie zabrakło też pokazów chińskiej sztuki kulinarnej i oczywiście możliwości jej degustacji.
Do importu z Chin za bardzo nie trzeba zachęcać, to, że się on wciąż opłaca wiedzą wszyscy. Nowością jest to, że współpraca wkracza już od jakiegoś czasu na nowy etap. Chiński biznes inwestuje w Polsce, a polski w Chinach. O tych możliwościach też była mowa podczas targów, choć tu inaczej niż w przypadku zwykłego importu z Chin (bo z polskim eksportem do Chin jest wciąż nietęgo, a statystykę ratuje KGHM) idzie to wszystko wolniej, bo to bardziej skomplikowane. Ale idzie. O tym też była mowa.
Czyli...
Przy okazji zareklamujemy ten portal, na który powinien zajrzeć każdy, kto myśli o nawiązaniu biznesowych kontaktów z partnerami z Chin. To najkompletniejsze kompendium wiedzy na ten temat w języku polskim. Dla importerów, ale także eksporterów i inwestorów.
więcej informacji na temat China Expo 2013 na www.chinaexpo.pl.
relacja z China Expo 2011: http://www.kie.biz.pl/news/czytaj/500
relacja z China Expo 2012: http://www.kie.biz.pl/news/czytaj/620
organizatorzy:
Patronami honorowymi trzeciej edycji wydarzenia byli Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Związek Banków Polskich, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich, Polski Związek Motorowy oraz GoChina. Partnerem strategicznym zostały linie lotnicze Finnair, a merytorycznym – Polska Izba Motoryzacji.